Om Jujutsu

Det är ingen som riktigt vet när jujutsu uppkom då det har utövats så pass långt tillbaka i tiden. Man tror att den indiska munken som tog zen-buddhismen till Kina på 500-talet redan då utövade jujutsu. Men det var inte förens år 1907som Viking Cronholm introducerade jujutsu i Sverige.  Cronholm hade själv lärt sig jujutsu hos en engelsk officer och bestämde sig för att återvända till Sverige och lära ut jujutsu.

Den vanligaste jujutsu-stilen i Sverige heter ju-jutsu Kai, och är skapad av Hans Greger. Greger var en gång i tiden elev till Kurt Durewall, som har skapat ett känt jujutsu-system som kallas för Durewallsystemet. Durewallsystemet går ut på att man ska använda teknik istället för att bara gå på kraft och skada motståndaren. Jujutsu är grunden till judo, man tog flera olika jujutsu tekniker och satte ihop dem till en egen sport som man kallade för judo.

Matchen

Matcherna utspelar sig på en plan som är 8×8 meter och består av mattor. De är 2×2 minuter långa och har en vilopaus på 1 minut emellan. De består av 3 olika steg. Matcherna börjar alltid stående med spark och slagtekniker som är del 1. Då använder man inte full kraft, anser domarna att man tar i för mycket tilldelas man e varning. När någon av utövarna greppar motståndaren går matchen automatiskt över till del 2 som går ut på att få ner motståndaren på marken med hjälp av kast, svep och nedläggning. När någon av de tävlande ligger på golvet övergår matchen till del 3 som är mattkamp. Där är det den som lyckas hålla fast den andra så att den inte kommer loss som vinner. I del 3 kan man också vinna genom att motståndaren ger upp genom att klappa i golvet. När del 3 är klar ställer man sig upp igen och börjar om på del 1.

Såhär håller man på fram tills matchtiden är slut. Vinner gör den som vid matchens slut har flest poäng.

Poäng

Man får olika mycket poäng för olika saker, man kan få mellan 1 och 2 poäng i tre olika delar av matchen. Man kan få en ippon som är värd två poäng genom att:

  • Oblockerade sparkar eller slag mot kroppen eller huvudet med bra kontroll
  • Nedläggning eller kast där utövaren har kontroll
  • Fasthållning som varar i minst 20 sekunder
  • Motståndaren ger upp

Man kan även få en waza-ari som är värd ett poäng genom att

  • Slag och sparkar som är delvist blockerade men som träffar motståndaren
  • Kast som saknar perfekt kontroll
  • Fasthållning som varar i 10-19 sekunder

Förbjudna tekniker

  • Sparkar och slag mot någon som ligger ner
  • Farlig och okontrollerad teknik
  • Strypning
  • Sparkar och slag under bältet

Domaren har ett band runt varje handled, ett vitt och ett rött. Med dessa visar dem vem som får poäng. Anser en domare att en tävlande ska få två poäng (ippon) håller den ena handen rakt upp och för ett poäng (waza-ari) hålls handen ut åt sidan.

Kläder

Utövaren har på sig den traditionella vita dräkten som består av en jacka och byxor. De har även skydd för skenbenet, händerna och tänderna.